Franska Katalonien på ny spännande mediesajt

Ilya Komov målar i Céret.

Allra längst söderut på Frankrikes fastland ligger departementet Pyrenées-Orientales. Ungefär samma område kallas också Roussillon eller franska Katalonien. I höstas tillbringade jag och min man en månad i departementets huvudstad Perpignan och det resulterade såklart i en rad artiklar.

Borgen och tornet är flitigt använda motiv på tavlor från Collioure.

Området har länge varit populärt bland konstnärer, särskilt spanjorer som gärna höll till nära gränsen spanska under Francos styre. Picasso utvecklade kubismen tillsammans med Braque i Céret och Dalí hängde gärna i Perpignan. Bland annat om det skriver jag i tidskriften Seniorens senaste nummer.

På Hôtel de Templiers i Collioure finns över 2 000 tavlor som gästerna har målat. En del av dem hänger i baren.

Den mest kända konstnärsbyn i området är Collioure på kusten Côte Vermeille där bland andra Matisse var i början av 1900-talet. Jag skriver om Collioure i både Seniorenreportaget och i ett annat som jag publicerat på Gazzine.

Gazzine ligger också ett knäck om Perpignan där vi alltså bodde. Perpignan är en stad som ligger en dryg mil från havet och som inte har några särskilda sevärdheter. Och därför inte är någon stor turistmagnet. Perfekt att bo i alltså, särskilt om man ska stanna länge. Man kommer nära vardagslivet och slipper turistfällor.

Bara ekologiskt varje lördag på marknaden på Place de la République.

Gazzine är en ny spännande plattform för featurejournalistik, startad av Anna Holmquist som också är svensk vd för mediatechbolaget Strossle. Tanken är att Gazzine ska bli en betalsajt där läsarna prenumererar på artiklar som lagts upp och vi journalister ska få betalt efter hur mycket vårt material läses. Än så länge (mars 2019) är det en betaversion och allt material är gratis så passa på att läsa!

Gazzine är en ny sajt för featurejournalistik.

Ingen vet hur det kommer att gå, om men om det blir som Anna hoppas kan detta bli ett nytt sätt för journalister att publicera sitt material utan att behöva gå omvägen om redaktionerna på mediabolagen som numera tar sig allt större friheter. De stora magasinsförlagen kräver att få upphovsrätten till frilansmaterialet och publicera det i en rad tidningar och sajter utan att betala mer än de gjorde förr när de bara publicerade en gång. Arvodena har snarare gått ner.

Om Gazzine blir en succé kan den bli en kanal för bättre och mer diversifierad featurejournalistik. Jag håller tummarna!

Share

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.