Måste vi sluta flyga nu?

Kommer Maldiverna att sjunka?

KLIMAT. Upptäck Maldiverna innan det är för sent – det har blivit en nästan klyschig rubrik på vart och vartannat resereportage från Maldiverna. Exempelvis på mitt senaste reportage därifrån i Expressen Söndag nyligen.

Samtidigt är ju just koldioxidutsläppen från bland annat flyg själva anledningen till att öarna är hotade. Och Maldiverna är beroende av inkomsterna från turismen. Ett dilemma som det verkligen inte är lätt att förhålla sig till.

Det har varit märkligt tyst om flygresornas påverkan på klimatet i debatten under och efter klimatkonferensen i Paris. Till skillnad från tidigare klimatdebatter. När Sternrapporten kom 2006 började vi på Expressen och flera andra publicera CO2-utsläpp från flygresorna i resereportagens faktarutor. Resebolagen erbjöd CO2-kompensation och startade tågcharter. Det enda som finns kvar är CO2-kompensationen, numera väldigt långt in i bolagens labyrinter av webbsidor.

Jag funderade på om det hänt något med de där utsläppen sedan dess. Det har ju kommit nya flygplan som ska vara klimatsmartare.

Och visst, lite bättre har det blivit. En färsk undersökning från ICCT visar att CO2-utsläppet per passagerare är 1 000 kilo med SAS Köpenhamn–New York tur och retur och bara 720 kilo med Norwegians Dreamliner.

Andra flygbolag experimenterar med biobränsle.

Så det går åt rätt håll, men det är klart att vi måste flyga mindre.

Och åka tåg i stället!

Tåget är ett fantastiskt sätt att resa i Europa men tyvärr håller tågbolagen på att montera ner stora delar av sin verksamhet. Sedan drygt ett år går knappt några nattåg från Hamburg längre, bara till München och Zürich såvitt jag kan se på Deutsche Bahns hemsida. Från München kan man åka vidare till Rom, Milano eller Venedig nästa natt. Men det kostar flera tusen kronor mer än flyget. Och så lär det fortsätta vara tills flyget får betala skatt på sitt bränsle, som alla andra.

Dessutom är det hopplöst krångligt att kolla tågtidtabeller och köpa tågbiljetter till Europa. Men det kan bli bättre redan nästa år. Expedia meddelade nyligen att de hoppas kunna lansera en global plattform för tågresor i mitten av 2016.

Och nu när COP21 i Paris slutade med ett oväntat ambitiöst avtal, kanske det händer ännu mer. Jag tänker mig nattåg Stockholm–Hamburg… som man bokar lätt på tagresor.se… för några hundralappar…

Share

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *